هیهات منا الذلة

هیهات منا الذلة

نبودن بهتر از بودن
اگر در سایه ذلت بیارامی
اگر اسفندیار جان
به تیر گز فرو بخشی
به از عمری هزاران ساله در زی خمار خفت و خواری
به مردستان خون
غیوران احد ،شیران عاشورا
فروخفتند در خون تا ذلت را
به آهنگی فرو رانند از دشت رشادت
که مردن جامه ای خوشتر ز ذلت بود مردان را
نفس گر در هوای مرد دون باشد
شهادت زینت مردان مرد است
به غار نیستی گر بخوابی صد هزاران سال
ز دقیانوس ذلت به

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

پول نباید کار کند !!

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲ ق.ظ

پول نباید کار کند ...


آیت الله حائری شیرازی گفت: امام (ره) می‎فرمود پول نباید کار کند انسان باید کار کند حالا به من بگویید کدام مؤسسه مالی است که پولش کار نمی‎کند، نتیجه آن می‏شود که یک آدم دیوانه اگر خانه‏اش را بفروشد و در بانک بگذارد درآمدش از شما استادان دانشگاه بیشتر است.



به گزارش خبرنگار مهر، نشست "انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی" با سخنان آیت الله حائری شیرازی دوشنبه 16 بهمن در دانشکده علوم اقتصادی برگزار شد.

 
حائری شیرازی در این نشست گفت: جامعه مانند کشتی است که دو بخش عرشه‏ای و کابین دارد. یعنی سرنشینان که مسافران هستند سوار عرشه هستند و چگونه به آنها بگذرد تا به مقصد برسند اینها مطرح است. کابین کشتی هم جایی است که نقشه راه بین مبدأ و مقصد و روبرو شدن با خطرات راه در آنجا صورت می‏گیرد. کابین برای خود ساختار و مدیریت تعریف شده‏ای دارد. کشتی هم تابع کابین است.

وی افزود: کلی گویی درباره سبک زندگی فقه عرشه‎ای است، اما فقه کابینی آن است که به صورت علمی مسائل و رفتارهای افراد را تجزیه و تحلیل کنند. اینکه عدالت خوب است، اسراف نکنید، تولید را بالا ببرید اشتغال ایجاد کنید گرانی و تورم را مهار کنید و... همه کلی گویی است که فایده‏ای هم در بر ندارد. اینکه چگونه می‏شود عدالت را برقرار کرد تا از اختلاف طبقاتی کاسته شود یا چگونه می‎شود اشتغال ایجاد کرد و چگونه می‎شود ... اینها مباحث علمی و کابینی است که باید به طورسیستمی بحث و بررسی شوند.
این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی تصریح کرد: سیستم اقتصادی رایج در جهان هم الان پول (اسکناس) اعتباری است. به میزان رشد و میزان تولید ناخالص ملی ارزش پول کشورها معین می‎شود. تا سیستم پول اعتباری است نرخ بهره هم به میان می‏آید. تورم در پول، تورم در کار را هم به وجود می‏آورد. اینکه کار مفید کشورما از 8 ساعت کار یک ساعت است اما کره جنوبی و ژاپن 7 ساعت است زیرا در این کشورها تورم یک یا دو درصد است و در ایران تورم بسیار بالا است. اگر بی حساب و کتاب پول چاپ کردید تورمتان اینچنین می‏شود. بهره و تورم چیزی نیست که با نصیحت و یا دستور کم و زیاد شود بلکه سیستم را باید درست کرد. زیرا آثار یک مجموعه سیستمی هستند.
حائری اظهارداشت: من مخالف سیستم پول اعتباری در دنیا هستم زیرا با بالا و پائین شدن نرخ تورم یا به وام دهنده یا بر وام گیرنده ظلم و اجحاف می‏شود. سیستم اقتصادی و پولی اسلام مبادله کالا با کالاست. یعنی جنس می‎دهی جنس هم می‎گیری حالا هر چقدر که هر کدام بالا و پایین شده باشد. تا مادامی که پول اعتباری حاکم است چاره‎ای برای تورم و نرخ بهره نداریم.

وی افزود: اقتصاد اسلامی باید وارد دانشگاه‎ها شود و آن هم با علمی شدن آن میسر است. شما مدیریت کابینی کنید اگر علم کابینی نداشته باشید چگونه می‎‏توانید وارد کابین بشوید. امام (ره) می‎فرمود پول نباید کار کند انسان باید کار کند حالا به من بگویید کدام مؤسسه مالی است که پولش کار نمی‎کند نتیجه آن می‏شود که یک آدم دیوانه اگر خانه‏اش را بفروشد و در بانک بگذارد درآمدش از شما استادان دانشگاه بیشتر است تا چه رسد به اینکه سودهای هنگفتی که با خرید و فروش بدست نمی‏آید؟ باید جلوی این سوء استفاده‎های اقتصادی مالی گرفته شود و ارزش اصلی به انسان و نه به پول داده شود. برای همین است که در اسلام ربا حرام است. سیستم اقتصادی ما با سیستم سرمایه داری در حال حاضر هیچ تفاوتی ندارد یعنی تفاوتشان در عرشه است و در کابین پارادایمش این است که انسان نفع طلب است و سود و منفعت ملاک است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: ما باید پول اسلامی خودمان را احیا کنیم و سکه پشتوانه اسکناس شود، یعنی میزان ناخالص ملی مان را تقسیم بر مقدار اسکناسمان کنیم و با پول ، پشتوانه پول نفروشیم یا معاوضه نکنیم.

نظرات  (۱)

سلام
وبلاگ توپ و بسیار عالی دارین
با تبادل لینک موافقین؟
خبرم کنین
سپاس
پاسخ:
 و علیکم السلام
ممنون . نظر لطفتون هستش .
با تبادل لینک موافق هستم
یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی