پول نباید کار کند !!
چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲ ق.ظ
آیت الله حائری شیرازی گفت: امام (ره) میفرمود پول نباید کار کند انسان باید کار کند حالا به من بگویید کدام مؤسسه مالی است که پولش کار نمیکند، نتیجه آن میشود که یک آدم دیوانه اگر خانهاش را بفروشد و در بانک بگذارد درآمدش از شما استادان دانشگاه بیشتر است.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست "انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی" با سخنان آیت الله حائری شیرازی دوشنبه 16 بهمن در دانشکده علوم اقتصادی برگزار شد.
حائری شیرازی در این نشست گفت: جامعه مانند کشتی است که دو بخش عرشهای و کابین دارد. یعنی سرنشینان که مسافران هستند سوار عرشه هستند و چگونه به آنها بگذرد تا به مقصد برسند اینها مطرح است. کابین کشتی هم جایی است که نقشه راه بین مبدأ و مقصد و روبرو شدن با خطرات راه در آنجا صورت میگیرد. کابین برای خود ساختار و مدیریت تعریف شدهای دارد. کشتی هم تابع کابین است.
وی افزود: کلی گویی درباره سبک زندگی فقه عرشهای است، اما فقه کابینی آن است که به صورت علمی مسائل و رفتارهای افراد را تجزیه و تحلیل کنند. اینکه عدالت خوب است، اسراف نکنید، تولید را بالا ببرید اشتغال ایجاد کنید گرانی و تورم را مهار کنید و... همه کلی گویی است که فایدهای هم در بر ندارد. اینکه چگونه میشود عدالت را برقرار کرد تا از اختلاف طبقاتی کاسته شود یا چگونه میشود اشتغال ایجاد کرد و چگونه میشود ... اینها مباحث علمی و کابینی است که باید به طورسیستمی بحث و بررسی شوند.
این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی تصریح کرد: سیستم اقتصادی رایج در جهان هم الان پول (اسکناس) اعتباری است. به میزان رشد و میزان تولید ناخالص ملی ارزش پول کشورها معین میشود. تا سیستم پول اعتباری است نرخ بهره هم به میان میآید. تورم در پول، تورم در کار را هم به وجود میآورد. اینکه کار مفید کشورما از 8 ساعت کار یک ساعت است اما کره جنوبی و ژاپن 7 ساعت است زیرا در این کشورها تورم یک یا دو درصد است و در ایران تورم بسیار بالا است. اگر بی حساب و کتاب پول چاپ کردید تورمتان اینچنین میشود. بهره و تورم چیزی نیست که با نصیحت و یا دستور کم و زیاد شود بلکه سیستم را باید درست کرد. زیرا آثار یک مجموعه سیستمی هستند.
حائری اظهارداشت: من مخالف سیستم پول اعتباری در دنیا هستم زیرا با بالا و پائین شدن نرخ تورم یا به وام دهنده یا بر وام گیرنده ظلم و اجحاف میشود. سیستم اقتصادی و پولی اسلام مبادله کالا با کالاست. یعنی جنس میدهی جنس هم میگیری حالا هر چقدر که هر کدام بالا و پایین شده باشد. تا مادامی که پول اعتباری حاکم است چارهای برای تورم و نرخ بهره نداریم.
وی افزود: اقتصاد اسلامی باید وارد دانشگاهها شود و آن هم با علمی شدن آن میسر است. شما مدیریت کابینی کنید اگر علم کابینی نداشته باشید چگونه میتوانید وارد کابین بشوید. امام (ره) میفرمود پول نباید کار کند انسان باید کار کند حالا به من بگویید کدام مؤسسه مالی است که پولش کار نمیکند نتیجه آن میشود که یک آدم دیوانه اگر خانهاش را بفروشد و در بانک بگذارد درآمدش از شما استادان دانشگاه بیشتر است تا چه رسد به اینکه سودهای هنگفتی که با خرید و فروش بدست نمیآید؟ باید جلوی این سوء استفادههای اقتصادی مالی گرفته شود و ارزش اصلی به انسان و نه به پول داده شود. برای همین است که در اسلام ربا حرام است. سیستم اقتصادی ما با سیستم سرمایه داری در حال حاضر هیچ تفاوتی ندارد یعنی تفاوتشان در عرشه است و در کابین پارادایمش این است که انسان نفع طلب است و سود و منفعت ملاک است.
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: ما باید پول اسلامی خودمان را احیا کنیم و سکه پشتوانه اسکناس شود، یعنی میزان ناخالص ملی مان را تقسیم بر مقدار اسکناسمان کنیم و با پول ، پشتوانه پول نفروشیم یا معاوضه نکنیم.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست "انقلاب اسلامی، سبک زندگی اسلامی" با سخنان آیت الله حائری شیرازی دوشنبه 16 بهمن در دانشکده علوم اقتصادی برگزار شد.
حائری شیرازی در این نشست گفت: جامعه مانند کشتی است که دو بخش عرشهای و کابین دارد. یعنی سرنشینان که مسافران هستند سوار عرشه هستند و چگونه به آنها بگذرد تا به مقصد برسند اینها مطرح است. کابین کشتی هم جایی است که نقشه راه بین مبدأ و مقصد و روبرو شدن با خطرات راه در آنجا صورت میگیرد. کابین برای خود ساختار و مدیریت تعریف شدهای دارد. کشتی هم تابع کابین است.
وی افزود: کلی گویی درباره سبک زندگی فقه عرشهای است، اما فقه کابینی آن است که به صورت علمی مسائل و رفتارهای افراد را تجزیه و تحلیل کنند. اینکه عدالت خوب است، اسراف نکنید، تولید را بالا ببرید اشتغال ایجاد کنید گرانی و تورم را مهار کنید و... همه کلی گویی است که فایدهای هم در بر ندارد. اینکه چگونه میشود عدالت را برقرار کرد تا از اختلاف طبقاتی کاسته شود یا چگونه میشود اشتغال ایجاد کرد و چگونه میشود ... اینها مباحث علمی و کابینی است که باید به طورسیستمی بحث و بررسی شوند.
این محقق و پژوهشگر حوزه علوم اسلامی تصریح کرد: سیستم اقتصادی رایج در جهان هم الان پول (اسکناس) اعتباری است. به میزان رشد و میزان تولید ناخالص ملی ارزش پول کشورها معین میشود. تا سیستم پول اعتباری است نرخ بهره هم به میان میآید. تورم در پول، تورم در کار را هم به وجود میآورد. اینکه کار مفید کشورما از 8 ساعت کار یک ساعت است اما کره جنوبی و ژاپن 7 ساعت است زیرا در این کشورها تورم یک یا دو درصد است و در ایران تورم بسیار بالا است. اگر بی حساب و کتاب پول چاپ کردید تورمتان اینچنین میشود. بهره و تورم چیزی نیست که با نصیحت و یا دستور کم و زیاد شود بلکه سیستم را باید درست کرد. زیرا آثار یک مجموعه سیستمی هستند.
حائری اظهارداشت: من مخالف سیستم پول اعتباری در دنیا هستم زیرا با بالا و پائین شدن نرخ تورم یا به وام دهنده یا بر وام گیرنده ظلم و اجحاف میشود. سیستم اقتصادی و پولی اسلام مبادله کالا با کالاست. یعنی جنس میدهی جنس هم میگیری حالا هر چقدر که هر کدام بالا و پایین شده باشد. تا مادامی که پول اعتباری حاکم است چارهای برای تورم و نرخ بهره نداریم.
وی افزود: اقتصاد اسلامی باید وارد دانشگاهها شود و آن هم با علمی شدن آن میسر است. شما مدیریت کابینی کنید اگر علم کابینی نداشته باشید چگونه میتوانید وارد کابین بشوید. امام (ره) میفرمود پول نباید کار کند انسان باید کار کند حالا به من بگویید کدام مؤسسه مالی است که پولش کار نمیکند نتیجه آن میشود که یک آدم دیوانه اگر خانهاش را بفروشد و در بانک بگذارد درآمدش از شما استادان دانشگاه بیشتر است تا چه رسد به اینکه سودهای هنگفتی که با خرید و فروش بدست نمیآید؟ باید جلوی این سوء استفادههای اقتصادی مالی گرفته شود و ارزش اصلی به انسان و نه به پول داده شود. برای همین است که در اسلام ربا حرام است. سیستم اقتصادی ما با سیستم سرمایه داری در حال حاضر هیچ تفاوتی ندارد یعنی تفاوتشان در عرشه است و در کابین پارادایمش این است که انسان نفع طلب است و سود و منفعت ملاک است.
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: ما باید پول اسلامی خودمان را احیا کنیم و سکه پشتوانه اسکناس شود، یعنی میزان ناخالص ملی مان را تقسیم بر مقدار اسکناسمان کنیم و با پول ، پشتوانه پول نفروشیم یا معاوضه نکنیم.
وبلاگ توپ و بسیار عالی دارین
با تبادل لینک موافقین؟
خبرم کنین
سپاس